Lezing & Discussie Verdrag van ‘Umar ibn al-Khaṭṭāb رضي الله عن

Lezing & Discussie Verdrag van ‘Umar ibn al-Khaṭṭāb رضي الله عن

February 1, 2021

𝐈𝐧 𝐝𝐞 𝐍𝐚𝐚𝐦 𝐯𝐚𝐧 𝐀𝐥𝐥ā𝐡, 𝐝𝐞 𝐌𝐞𝐞𝐬𝐭 𝐁𝐚𝐫𝐦𝐡𝐚𝐫𝐭𝐢𝐠𝐞, 𝐝𝐞 𝐌𝐞𝐞𝐬𝐭 𝐆𝐞𝐧𝐚𝐝𝐞𝐯𝐨𝐥𝐥𝐞.

𝐀𝐥𝐥𝐚̄𝐡𝐮𝐦𝐦𝐚 𝐬̣𝐚𝐥𝐥𝐢 𝐰𝐚 𝐬𝐚𝐥𝐥𝐢𝐦 𝐰𝐚 𝐛𝐚̄𝐫𝐢𝐤 ‘𝐚𝐥𝐚̄ 𝐒𝐚𝐲𝐲𝐢𝐝𝐢𝐧𝐚̄ 𝐌𝐮𝐡̣𝐚𝐦𝐦𝐚𝐝.

بسم الله رحمن الرحيم

‎اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكَ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

 

Het Verdrag van ‘Umar ibn al-Khaṭṭāb رضي الله عن

Hoe konden we het jaar 2021 beter aftrappen dan met een lezing over de Leider der Gelovigen, ‘Umar ibn al-Khaṭṭāb رضي الله عن, aan wie onze mooiste lofprijzingen geen recht doen aan zijn grootsheid? Om toch enig inzicht te verkrijgen in zijn unieke karakter, reisden we terug in de tijd om in te zoomen op een van zijn vele bijzondere prestaties als khalīf. We legden de focus op het Verdrag van ‘Umar ibn al-Khaṭṭāb رضي الله عن.

Onze gids naar het verleden was dhr. Kasim Tekin, zelf werkzaam als historisch onderzoeker bij al-Hadaarah. Dit is een onderzoeksinstituut voor islamitische geschiedenis en erfgoedstudies. Ook deelt dhr. Tekin zijn kennis door het maken van YouTubevideo’s en het geven van geschiedenislessen en lezingen. Dhr. Tekin liet al snel blijken dat hij in de wieg was gelegd voor lesgeven: met scherpe opmerkingen en vragen konden wij niet anders dan onze aandacht erbij houden.

Om ons niet zomaar in het diepe te gooien begon de lezing met een schets van de situatie van het islamitische rijk onder leiding van Sayyidinā Abū Bakr رضي الله عن. Hierbij werden de handelsroutes op de kaart getoond, evenals het Byzantijnse Rijk en het Perzische Rijk die zich in het Noorden bevonden.

Het concept ‘’Futūh’’

Na eerst onze eigen ideeën te vragen over veroveringen binnen de islām, zette dhr. Tekin het concept futūḥ (veroveringen, letterlijk ‘’openingen’’) duidelijk uiteen. Drie belangrijke kenmerken van het khalifaat destijds, met name wat politieke filosofie betreft, waren taqwa, shūrā en een zorgvuldige uitvoering, inspectie en verantwoording. Daarbij kwam dat Allāh ﷻ ons niet alleen het toepassen van rechtvaardigheid opdraagt, maar ook het toepassen van iḥsān (goedheid). Deze ideeën kwamen duidelijk naar voren gedurende de futūḥ onder regie van ‘Umar ibn al-Khaṭṭāb رضي الله عن.

Tijdens de fatḥ (enkelvoed van futūḥ) van Jeruzalem was er weinig weerstand van bisschop Sophronius (560-638 n. Chr.). Immers was Jeruzalem toen onder controle van de Saracenen waar hij het zelf niet mee eens was. Niet alleen besefte hij dat strijden tegen de moslims een verloren zaak was, maar vrijwillige overgave zou een einde maken aan de belegering door de Saracenen. Bovendien gingen er verhalen rond over de andere steden waaruit bleek dat verovering door moslims alleen maar gunstig was. En zo geschiedde het dat er een vredesverdrag werd afgesloten omtrent al-Quds, Jeruzalem, waarbij de veiligheid van de christenen, hun eigendommen en hun geloof werd gewaarborgd.

Prikkelende stellingen kwamen aan bod tijdens het discussiegedeelte. De aanwezigen werden allen uitgedaagd om ook hun mening te delen. Zo werd er besproken hoe wij als moslims reageren of zouden moeten reageren op negatieve uitlatingen over de islām, maar ook over in hoeverre wij op ons gemak het geloof kunnen praktiseren.

De L&D werd afgesloten met een prachtige du’ā. Wij kijken er nu al naar uit om jullie bi’ithnillāh bij onze volgende lezing te mogen verwelkomen. Moge Allāh ‎ﷻ hetgeen dat we geleerd hebben profijtelijk laten zijn voor ons en moge Allāh ﷻ ons wijsheid schenken en onze kennis doen vermeerderen. Allāhumma amīn!

en_USEnglish