๐—ฅ๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐—ฑฬฃ๐—ฎฬ„๐—ป: een maand van terugkeer tot de Barmhartige

๐—ฅ๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐—ฑฬฃ๐—ฎฬ„๐—ป: een maand van terugkeer tot de Barmhartige

April 9, 2021

In de Naam van Allฤh, de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle.
Allฤhumma แนฃalli wa sallim wa bฤrik โ€˜alฤ Sayyidinฤ Muแธฅammad.

ุจุณู… ุงู„ู„ู‡ ุฑุญู…ู† ุงู„ุฑุญูŠู…

ุงู„ู„ู‡ู… ุตู„ ูˆุณู„ู… ูˆุจุงุฑูƒ ุนู„ู‰ ุณูŠุฏู†ุง ู…ุญู…ุฏ

๐—ฅ๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐—ฑฬฃ๐—ฎฬ„๐—ป: een maand van terugkeer tot de Barmhartige

Inmiddels is al bijna de helft van de Ramaแธฤn aan ons voorbijgevlogen, alle lof behoort toe aan de Schepper die ons in staat heeft gesteld om deze maand te mogen bereiken! Moge deze Ramaแธฤn ons verlichten en ons begrip en oordeel tussen goed en kwaad en tussen waarheid en onwaarheid zuiveren! Moge Allฤh de Allerhoogste ons leiden naar het rechte pad waarop Hij zijn genade heeft geschonken! Moge Allฤh de Barmhartige diegenen die de intentie hadden om deze Ramaแธฤn te vasten en dank te betuigen, maar die niet de kans hebben gekregen om de maand te bereiken op basis van de intentie alsnog rijkelijk belonen.

Om leden als ook niet-leden te helpen met de voorbereidingen van de Ramaแธฤn, hebben wij getracht om een nuttige lezing te organiseren. Met niemand minder dan ustฤdh Zekeriya Budak, moge Allฤh โ€Ž๏ทป hem behouden, hebben wij mogen stilstaan bij de vele wijsheden die de Ramaแธฤn met zivh meedraagt.

Hoe bereid ik me voor op de Ramaแธฤn? Hoe waren de metgezellen van de Profeet ๏ทบ gewend om zich voor te bereiden? Wat deden zij precies en hoe kunnen wij dat op dit moment implementeren? Ken ik de regels m.b.t. het vasten eigenlijk wel? Hoe kan ik me zowel lichamelijk als spiritueel voorbereiden? Al deze vragen zijn tijdens de lezing aanbod gekomen. Voor diegenen die het graag willen nalezen of die er helaas niet aanwezig bij konden zijn, voor jullie hier in shฤโ€™a Allฤh nogmaals enkele wijsheden van de Ramaแธฤn.

โ€˜โ€™๐˜– ๐˜ซ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฐ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ฏ! ๐˜๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ท๐˜ข๐˜ด๐˜ต๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ช๐˜ด ๐˜ซ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฑ๐˜ญ๐˜ช๐˜ค๐˜ฉ๐˜ต, ๐˜ป๐˜ฐ๐˜ข๐˜ญ๐˜ด ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ฌ ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฑ๐˜ญ๐˜ช๐˜ค๐˜ฉ๐˜ต ๐˜ธ๐˜ข๐˜ด ๐˜ท๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ท๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ ๐˜ซ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ, ๐˜ฉ๐˜ฐ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฌ ๐˜ป๐˜ถ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ซ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ˆ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ขฬ„๐˜ฉ ๐˜ท๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ป๐˜ฆ๐˜ฏ.โ€™โ€™ [2:183]

Ramaแธฤn

Het woord Ramaแธฤn komt van het stamwoord ุฑ-ู…-ุถโ€Ž (r-m-แธ), wat zich vanuit het Arabisch laat vertalen naar โ€˜โ€™schroeiende hitteโ€™โ€™. De disciplinering van de nafs die centraal staat in deze maand bewerkstelligt als het ware cupellatie – het proces waarin goud en zilver middels hitte worden gescheiden van onedele metalen – van onze zielen. We zuiveren onze harten en onze zonden laten wij in as achter.

Ramaแธฤn is de maand waarin de Qurฤn als leidraad voor de gehele mensheid is geopenbaard. Deze gezegende gast staat in het teken van bewustwording. Het vasten hierin is een sleutel tot ware, oprechte, krachtige en alomvattende dankbetuiging. De Heerschappij van Allฤh en het dankzeggen voor wat Hij ons geeft zijn enkele zaken waar gelovigen in deze maand bewuster van worden.

Buiten deze maand zijn de meeste mensen nauwelijks in staat om de echte waarde van de vele gunsten die Allฤh ons heeft geschonken in te zien. Onze continue verzadiging maakt dat wij ons de begunstiging van een glas water niet meer in zien. Echter, op het moment van het breken van het vasten getuigt het smaakvermogen van datzelfde glas water in de ogen van een gelovige een waardevolle gunst van Allฤh.

Toenadering tot Allฤh

Met het arriveren van onze eervolle gast, lees het aanbreken van de Ramaแธฤn, zijn wij geneigd om onze mooiste kleren aan te trekken en ons duurste servies op tafel te zetten. Is dat echter wat ons een goede gastheer of gastvrouw maakt? Dienen wij niet eerst te checken of onze basis in orde is, alvorens wij ons storten op de extraโ€™s?

In een hadith al-Qudsฤซ lezen wij:

๐˜ˆ๐˜ฃ๐˜ถฬ„ ๐˜๐˜ถ๐˜ณ๐˜ข๐˜บ๐˜ณ๐˜ข ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ง๐˜ต ๐˜ฐ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฅ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ต ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜‰๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ฅ๐˜ด๐˜ค๐˜ฉ๐˜ข๐˜ฑ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ˆ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ขฬ„๐˜ฉ ๏ทบ ๐˜ป๐˜ฆ๐˜ช:

๐˜ˆ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ขฬ„๐˜ฉ ๐˜ป๐˜ฆ๐˜ช: โ€œโ€ฆ ๐˜Œ๐˜ฏ ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ช๐˜ด ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ต๐˜ด ๐˜ธ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฆ ๐˜”๐˜ช๐˜ซ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ค๐˜ฉ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ฃ๐˜ช๐˜ซ ๐˜”๐˜ช๐˜ซ ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฌ๐˜ฐ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ (๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ณ๐˜ช๐˜ค๐˜ฉ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ) ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ต๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฆ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ต ๐˜๐˜ฌ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฎ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฃ ๐˜ฐ๐˜ฑ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜จ๐˜ฅ. ๐˜Œ๐˜ฏ ๐˜”๐˜ช๐˜ซ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ ๐˜ฃ๐˜ญ๐˜ช๐˜ซ๐˜ง๐˜ต ๐˜ด๐˜ต๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ด ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ค๐˜ฉ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ฃ๐˜ช๐˜ซ ๐˜”๐˜ช๐˜ซ ๐˜ฌ๐˜ฐ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ (๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ณ๐˜ช๐˜ค๐˜ฉ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ) ๐˜ฐ๐˜ฑ๐˜ต๐˜ช๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฃ๐˜ช๐˜ฅ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ, ๐˜ต๐˜ฐ๐˜ต๐˜ฅ๐˜ข๐˜ต ๐˜๐˜ฌ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฎ ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ง๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฃ. ๐˜ž๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜๐˜ฌ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฎ ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ง๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฃ, ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ป๐˜ข๐˜ญ ๐˜๐˜ฌ ๐˜ป๐˜ช๐˜ซ๐˜ฏ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฉ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ ๐˜ป๐˜ช๐˜ซ๐˜ฏ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฆ ๐˜ฉ๐˜ช๐˜ซ ๐˜ฉ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ต ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ป๐˜ช๐˜ซ๐˜ฏ ๐˜ป๐˜ช๐˜ค๐˜ฉ๐˜ต ๐˜ธ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฆ ๐˜ฉ๐˜ช๐˜ซ ๐˜ป๐˜ช๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ป๐˜ช๐˜ซ๐˜ฏ ๐˜ฉ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฅ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฆ ๐˜ฉ๐˜ช๐˜ซ ๐˜ต๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ญ๐˜ข๐˜ข๐˜ต ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ท๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ธ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฆ ๐˜ฉ๐˜ช๐˜ซ ๐˜ญ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ฑ๐˜ต. ๐˜Œ๐˜ฏ ๐˜ข๐˜ญ๐˜ด ๐˜ฉ๐˜ช๐˜ซ ๐˜”๐˜ช๐˜ซ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ต ๐˜ท๐˜ณ๐˜ข๐˜ข๐˜จ๐˜ต, ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ป๐˜ข๐˜ญ ๐˜๐˜ฌ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฎ (๐˜ฅ๐˜ช๐˜ต) ๐˜ป๐˜ฆ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ฏ. ๐˜Œ๐˜ฏ ๐˜ข๐˜ญ๐˜ด ๐˜ฉ๐˜ช๐˜ซ ๐˜ต๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ท๐˜ญ๐˜ถ๐˜ค๐˜ฉ๐˜ต ๐˜ต๐˜ฐ๐˜ต ๐˜”๐˜ช๐˜ซ ๐˜ป๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฌ๐˜ต, ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ป๐˜ข๐˜ญ ๐˜๐˜ฌ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฎ (๐˜ฅ๐˜ช๐˜ต) ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ฏ.โ€™โ€™

๐˜šฬฃ๐˜ข๐˜ฉฬฃ๐˜ชฬ„๐˜ฉฬฃ ๐˜ข๐˜ญ-๐˜‰๐˜ถ๐˜ฌ๐˜ฉ๐˜ขฬ„๐˜ณ๐˜ชฬ„ 6502

Voorts horen wij te beginnen met het controleren of wij onze farแธ (verplichtingen) nakomen: Verrichten wij onze gebeden op tijd? Hebben wij gemiste vastendagen ingehaald? Geven wij aalmoezen aan behoeftigen? Hebben wij de intentie om eenmaal in ons leven op แธคadj te gaan? Zijn wij goed voor onze ouders? Onderhouden wij familiebanden?

Als wij met een โ€˜โ€™jaโ€™โ€™ kunnen antwoorden op deze vragen, kunnen wij verder kijken naar de โ€˜โ€™optionele daden van aanbiddingโ€™โ€™. We doen een schepje bovenop onze farแธ. Zo kunnen wij onze avonden vullen met de tarฤwฤซแธฅ gebeden naast onze vaste vijf gebeden over de dag. Ook kunnen wij onze vrijgevigheid tonen door meer te schenken aan de armen dan het vaste percentage van 2,5% dat wij horen af te staan.

Niveaus van vasten

De toevoeging van deze extraโ€™s, mits deze voortkomen uit oprechtheid, doen het niveau van het vasten stijgen. Volgens imฤm al-Ghazฤlฤซ, moge Allah hem genadig zijn, zijn er drie niveaus van vasten. De โ€˜โ€™normaleโ€™โ€™ moslims zijn diegenen die hun begeertes in bedwang houden door overdag niet te eten, niet te drinken en geen seksuele contacten te hebben. De โ€˜โ€™bijzondereโ€™โ€™ moslims zijn diegenen die vasten met hun ogen (niet naar verboden zaken kijken), met hun oren (niet luisteren naar roddels), met hun tong (geen leugens vertellen), met hun handen (geen geweld gebruiken) en met hun voeten (weglopen van een zondige plek). Tot slot zijn er de โ€˜โ€™specialeโ€™โ€™ dienaren die vasten met hun geest, hun verstand en hun hart. Deze dienaren ontkoppelen zich van het wereldse en geraken zelfs in hogere sferen. In onze lekenoren klinkt dit mysterieus, ondoorgrondelijk, ongrijpbaar. Toch hebben ook wij, de โ€˜โ€™normaleโ€™โ€™ moslims, de potentie om dit niveau te bereiken.

Het geheim hierachter is al eerder aan bod geweest: een onomstotelijke bewustwording van en dankbetuiging tegenover de gunsten van Allฤh. Een prachtige doch simpele manier om dit ten uitvoer te brengen is door het verrichten van dhikr. Dhikr omvat niet alleen het meermaals herhalen van subแธฅฤnAllฤh, Allฤhu akbar, lฤ ilฤha illฤ allฤh, alแธฅamdulillฤh en astaghfirullฤh. Het omvat ook het herdenken van Allฤh middels zijn 99 Schone Namen. Het omvat ook het reciteren van de Qurฤn, immers zijn dat de Woorden van Allฤh. Laten wij daarom deze vastenmaand onze tongen beroven van voedsel en van valse en nutteloze spraak en laten wij deze bevochtigen met de gedenking van Allฤh โ€Ž๏ทป.

Ya Rabb! U bent ar-Razzaq (de Voorziener) en al-Muqit (de Onderhouder). Voorzie en onderhoud diegenen die op dit moment weinig voor handen hebben. Sta hen bij en schenk hen sabr. Als U hen niet voorziet, wie zou hen dan kunnen voorzien?

O Draaier van de harten, laat onze harten niet afdwalen van de waarheid, nadat U deze heeft geleid en schenk ons van Uw zijde Genade! Want waarlijk, U bent al-Wahhab (de Genadige Schenker)!

U bent al-Ghaffar (het Oneindige Vergever), en wij zijn behoeftig opzoek naar Uw Vergeving. Laat onze aanbiddingen in deze gezegende maand een middel zijn dat U ons vergeeft!

Ya Rabb! U bent al-Muโ€™izz (de Schenker van Eer), laat ons geen eer anders dan uit de islฤm proberen te halen en verneder ons niet nadat U ons heeft geleid!

Laat deze Ramaแธฤn een middel zijn voor onze armoedige zielen om terug te keren naar U en leidt ons allen naar het rechte pad!

en_USEnglish