In de Naam van Allฤh, de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle.
Allฤhumma แนฃalli wa sallim wa bฤrik โalฤ Sayyidinฤ Muแธฅammad.
ุจุณู ุงููู ุฑุญู ู ุงูุฑุญูู
ุงูููู ุตู ูุณูู ูุจุงุฑู ุนูู ุณูุฏูุง ู ุญู ุฏ
๐ฅ๐ฎ๐บ๐ฎ๐ฑฬฃ๐ฎฬ๐ป: een maand van terugkeer tot de Barmhartige
Inmiddels is al bijna de helft van de Ramaแธฤn aan ons voorbijgevlogen, alle lof behoort toe aan de Schepper die ons in staat heeft gesteld om deze maand te mogen bereiken! Moge deze Ramaแธฤn ons verlichten en ons begrip en oordeel tussen goed en kwaad en tussen waarheid en onwaarheid zuiveren! Moge Allฤh de Allerhoogste ons leiden naar het rechte pad waarop Hij zijn genade heeft geschonken! Moge Allฤh de Barmhartige diegenen die de intentie hadden om deze Ramaแธฤn te vasten en dank te betuigen, maar die niet de kans hebben gekregen om de maand te bereiken op basis van de intentie alsnog rijkelijk belonen.
Om leden als ook niet-leden te helpen met de voorbereidingen van de Ramaแธฤn, hebben wij getracht om een nuttige lezing te organiseren. Met niemand minder dan ustฤdh Zekeriya Budak, moge Allฤh โ๏ทป hem behouden, hebben wij mogen stilstaan bij de vele wijsheden die de Ramaแธฤn met zivh meedraagt.
Hoe bereid ik me voor op de Ramaแธฤn? Hoe waren de metgezellen van de Profeet ๏ทบ gewend om zich voor te bereiden? Wat deden zij precies en hoe kunnen wij dat op dit moment implementeren? Ken ik de regels m.b.t. het vasten eigenlijk wel? Hoe kan ik me zowel lichamelijk als spiritueel voorbereiden? Al deze vragen zijn tijdens de lezing aanbod gekomen. Voor diegenen die het graag willen nalezen of die er helaas niet aanwezig bij konden zijn, voor jullie hier in shฤโa Allฤh nogmaals enkele wijsheden van de Ramaแธฤn.
โโ๐ ๐ซ๐ถ๐ญ๐ญ๐ช๐ฆ ๐ฅ๐ช๐ฆ ๐จ๐ฆ๐ญ๐ฐ๐ท๐ฆ๐ฏ! ๐๐ฆ๐ต ๐ท๐ข๐ด๐ต๐ฆ๐ฏ ๐ช๐ด ๐ซ๐ถ๐ญ๐ญ๐ช๐ฆ ๐ท๐ฆ๐ณ๐ฑ๐ญ๐ช๐ค๐ฉ๐ต, ๐ป๐ฐ๐ข๐ญ๐ด ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ฐ๐ฐ๐ฌ ๐ท๐ฆ๐ณ๐ฑ๐ญ๐ช๐ค๐ฉ๐ต ๐ธ๐ข๐ด ๐ท๐ฐ๐ฐ๐ณ ๐ฅ๐ฆ๐จ๐ฆ๐ฏ๐ฆ๐ฏ ๐ฅ๐ช๐ฆ ๐ท๐ฐ๐ฐ๐ณ ๐ซ๐ถ๐ญ๐ญ๐ช๐ฆ ๐ธ๐ข๐ณ๐ฆ๐ฏ, ๐ฉ๐ฐ๐ฑ๐ฆ๐ญ๐ช๐ซ๐ฌ ๐ป๐ถ๐ญ๐ญ๐ฆ๐ฏ ๐ซ๐ถ๐ญ๐ญ๐ช๐ฆ ๐๐ญ๐ญ๐ขฬ๐ฉ ๐ท๐ณ๐ฆ๐ป๐ฆ๐ฏ.โโ [2:183]
Ramaแธฤn
Het woord Ramaแธฤn komt van het stamwoord ุฑ-ู -ุถโ (r-m-แธ), wat zich vanuit het Arabisch laat vertalen naar โโschroeiende hitteโโ. De disciplinering van de nafs die centraal staat in deze maand bewerkstelligt als het ware cupellatie – het proces waarin goud en zilver middels hitte worden gescheiden van onedele metalen – van onze zielen. We zuiveren onze harten en onze zonden laten wij in as achter.
Ramaแธฤn is de maand waarin de Qurฤn als leidraad voor de gehele mensheid is geopenbaard. Deze gezegende gast staat in het teken van bewustwording. Het vasten hierin is een sleutel tot ware, oprechte, krachtige en alomvattende dankbetuiging. De Heerschappij van Allฤh en het dankzeggen voor wat Hij ons geeft zijn enkele zaken waar gelovigen in deze maand bewuster van worden.
Buiten deze maand zijn de meeste mensen nauwelijks in staat om de echte waarde van de vele gunsten die Allฤh ons heeft geschonken in te zien. Onze continue verzadiging maakt dat wij ons de begunstiging van een glas water niet meer in zien. Echter, op het moment van het breken van het vasten getuigt het smaakvermogen van datzelfde glas water in de ogen van een gelovige een waardevolle gunst van Allฤh.
Toenadering tot Allฤh
Met het arriveren van onze eervolle gast, lees het aanbreken van de Ramaแธฤn, zijn wij geneigd om onze mooiste kleren aan te trekken en ons duurste servies op tafel te zetten. Is dat echter wat ons een goede gastheer of gastvrouw maakt? Dienen wij niet eerst te checken of onze basis in orde is, alvorens wij ons storten op de extraโs?
In een hadith al-Qudsฤซ lezen wij:
๐๐ฃ๐ถฬ ๐๐ถ๐ณ๐ข๐บ๐ณ๐ข ๐ฉ๐ฆ๐ฆ๐ง๐ต ๐ฐ๐ท๐ฆ๐ณ๐จ๐ฆ๐ญ๐ฆ๐ท๐ฆ๐ณ๐ฅ ๐ฅ๐ข๐ต ๐ฅ๐ฆ ๐๐ฐ๐ฐ๐ฅ๐ด๐ค๐ฉ๐ข๐ฑ๐ฑ๐ฆ๐ณ ๐ท๐ข๐ฏ ๐๐ญ๐ญ๐ขฬ๐ฉ ๏ทบ ๐ป๐ฆ๐ช:
๐๐ญ๐ญ๐ขฬ๐ฉ ๐ป๐ฆ๐ช: โโฆ ๐๐ฏ ๐ฆ๐ณ ๐ช๐ด ๐ฏ๐ช๐ฆ๐ต๐ด ๐ธ๐ข๐ข๐ณ๐ฎ๐ฆ๐ฆ ๐๐ช๐ซ๐ฏ ๐ฅ๐ช๐ฆ๐ฏ๐ข๐ข๐ณ ๐ฅ๐ช๐ค๐ฉ๐ต๐ฆ๐ณ ๐ฃ๐ช๐ซ ๐๐ช๐ซ ๐ฌ๐ข๐ฏ ๐ฌ๐ฐ๐ฎ๐ฆ๐ฏ ๐ฅ๐ข๐ฏ ๐ฅ๐ฐ๐ฐ๐ณ (๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ท๐ฆ๐ณ๐ณ๐ช๐ค๐ฉ๐ต๐ฆ๐ฏ ๐ท๐ข๐ฏ) ๐ฅ๐ข๐ต๐จ๐ฆ๐ฏ๐ฆ ๐ธ๐ข๐ต ๐๐ฌ ๐ฉ๐ฆ๐ฎ ๐ฉ๐ฆ๐ฃ ๐ฐ๐ฑ๐จ๐ฆ๐ญ๐ฆ๐จ๐ฅ. ๐๐ฏ ๐๐ช๐ซ๐ฏ ๐ฅ๐ช๐ฆ๐ฏ๐ข๐ข๐ณ ๐ฃ๐ญ๐ช๐ซ๐ง๐ต ๐ด๐ต๐ฆ๐ฆ๐ฅ๐ด ๐ฅ๐ช๐ค๐ฉ๐ต๐ฆ๐ณ ๐ฃ๐ช๐ซ ๐๐ช๐ซ ๐ฌ๐ฐ๐ฎ๐ฆ๐ฏ ๐ฅ๐ฐ๐ฐ๐ณ (๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ท๐ฆ๐ณ๐ณ๐ช๐ค๐ฉ๐ต๐ฆ๐ฏ ๐ท๐ข๐ฏ) ๐ฐ๐ฑ๐ต๐ช๐ฐ๐ฏ๐ฆ๐ญ๐ฆ ๐ฅ๐ข๐ฅ๐ฆ๐ฏ ๐ท๐ข๐ฏ ๐ข๐ข๐ฏ๐ฃ๐ช๐ฅ๐ฅ๐ช๐ฏ๐จ, ๐ต๐ฐ๐ต๐ฅ๐ข๐ต ๐๐ฌ ๐ฉ๐ฆ๐ฎ ๐ญ๐ช๐ฆ๐ง๐ฉ๐ฆ๐ฃ. ๐๐ข๐ฏ๐ฏ๐ฆ๐ฆ๐ณ ๐๐ฌ ๐ฉ๐ฆ๐ฎ ๐ญ๐ช๐ฆ๐ง๐ฉ๐ฆ๐ฃ, ๐ฅ๐ข๐ฏ ๐ป๐ข๐ญ ๐๐ฌ ๐ป๐ช๐ซ๐ฏ ๐จ๐ฆ๐ฉ๐ฐ๐ฐ๐ณ ๐ป๐ช๐ซ๐ฏ ๐ธ๐ข๐ข๐ณ๐ฎ๐ฆ๐ฆ ๐ฉ๐ช๐ซ ๐ฉ๐ฐ๐ฐ๐ณ๐ต ๐ฆ๐ฏ ๐ป๐ช๐ซ๐ฏ ๐ป๐ช๐ค๐ฉ๐ต ๐ธ๐ข๐ข๐ณ๐ฎ๐ฆ๐ฆ ๐ฉ๐ช๐ซ ๐ป๐ช๐ฆ๐ต ๐ฆ๐ฏ ๐ป๐ช๐ซ๐ฏ ๐ฉ๐ข๐ฏ๐ฅ ๐ธ๐ข๐ข๐ณ๐ฎ๐ฆ๐ฆ ๐ฉ๐ช๐ซ ๐ต๐ฐ๐ฆ๐ด๐ญ๐ข๐ข๐ต ๐ฆ๐ฏ ๐ฅ๐ฆ ๐ท๐ฐ๐ฆ๐ต ๐ธ๐ข๐ข๐ณ๐ฎ๐ฆ๐ฆ ๐ฉ๐ช๐ซ ๐ญ๐ฐ๐ฐ๐ฑ๐ต. ๐๐ฏ ๐ข๐ญ๐ด ๐ฉ๐ช๐ซ ๐๐ช๐ซ ๐ธ๐ข๐ต ๐ท๐ณ๐ข๐ข๐จ๐ต, ๐ฅ๐ข๐ฏ ๐ป๐ข๐ญ ๐๐ฌ ๐ฉ๐ฆ๐ฎ (๐ฅ๐ช๐ต) ๐ป๐ฆ๐ฌ๐ฆ๐ณ ๐จ๐ฆ๐ท๐ฆ๐ฏ. ๐๐ฏ ๐ข๐ญ๐ด ๐ฉ๐ช๐ซ ๐ต๐ฐ๐ฆ๐ท๐ญ๐ถ๐ค๐ฉ๐ต ๐ต๐ฐ๐ต ๐๐ช๐ซ ๐ป๐ฐ๐ฆ๐ฌ๐ต, ๐ฅ๐ข๐ฏ ๐ป๐ข๐ญ ๐๐ฌ ๐ฉ๐ฆ๐ฎ (๐ฅ๐ช๐ต) ๐จ๐ฆ๐ท๐ฆ๐ฏ.โโ
๐ฬฃ๐ข๐ฉฬฃ๐ชฬ๐ฉฬฃ ๐ข๐ญ-๐๐ถ๐ฌ๐ฉ๐ขฬ๐ณ๐ชฬ 6502
Voorts horen wij te beginnen met het controleren of wij onze farแธ (verplichtingen) nakomen: Verrichten wij onze gebeden op tijd? Hebben wij gemiste vastendagen ingehaald? Geven wij aalmoezen aan behoeftigen? Hebben wij de intentie om eenmaal in ons leven op แธคadj te gaan? Zijn wij goed voor onze ouders? Onderhouden wij familiebanden?
Als wij met een โโjaโโ kunnen antwoorden op deze vragen, kunnen wij verder kijken naar de โโoptionele daden van aanbiddingโโ. We doen een schepje bovenop onze farแธ. Zo kunnen wij onze avonden vullen met de tarฤwฤซแธฅ gebeden naast onze vaste vijf gebeden over de dag. Ook kunnen wij onze vrijgevigheid tonen door meer te schenken aan de armen dan het vaste percentage van 2,5% dat wij horen af te staan.
Niveaus van vasten
De toevoeging van deze extraโs, mits deze voortkomen uit oprechtheid, doen het niveau van het vasten stijgen. Volgens imฤm al-Ghazฤlฤซ, moge Allah hem genadig zijn, zijn er drie niveaus van vasten. De โโnormaleโโ moslims zijn diegenen die hun begeertes in bedwang houden door overdag niet te eten, niet te drinken en geen seksuele contacten te hebben. De โโbijzondereโโ moslims zijn diegenen die vasten met hun ogen (niet naar verboden zaken kijken), met hun oren (niet luisteren naar roddels), met hun tong (geen leugens vertellen), met hun handen (geen geweld gebruiken) en met hun voeten (weglopen van een zondige plek). Tot slot zijn er de โโspecialeโโ dienaren die vasten met hun geest, hun verstand en hun hart. Deze dienaren ontkoppelen zich van het wereldse en geraken zelfs in hogere sferen. In onze lekenoren klinkt dit mysterieus, ondoorgrondelijk, ongrijpbaar. Toch hebben ook wij, de โโnormaleโโ moslims, de potentie om dit niveau te bereiken.
Het geheim hierachter is al eerder aan bod geweest: een onomstotelijke bewustwording van en dankbetuiging tegenover de gunsten van Allฤh. Een prachtige doch simpele manier om dit ten uitvoer te brengen is door het verrichten van dhikr. Dhikr omvat niet alleen het meermaals herhalen van subแธฅฤnAllฤh, Allฤhu akbar, lฤ ilฤha illฤ allฤh, alแธฅamdulillฤh en astaghfirullฤh. Het omvat ook het herdenken van Allฤh middels zijn 99 Schone Namen. Het omvat ook het reciteren van de Qurฤn, immers zijn dat de Woorden van Allฤh. Laten wij daarom deze vastenmaand onze tongen beroven van voedsel en van valse en nutteloze spraak en laten wij deze bevochtigen met de gedenking van Allฤh โ๏ทป.
Ya Rabb! U bent ar-Razzaq (de Voorziener) en al-Muqit (de Onderhouder). Voorzie en onderhoud diegenen die op dit moment weinig voor handen hebben. Sta hen bij en schenk hen sabr. Als U hen niet voorziet, wie zou hen dan kunnen voorzien?
O Draaier van de harten, laat onze harten niet afdwalen van de waarheid, nadat U deze heeft geleid en schenk ons van Uw zijde Genade! Want waarlijk, U bent al-Wahhab (de Genadige Schenker)!
U bent al-Ghaffar (het Oneindige Vergever), en wij zijn behoeftig opzoek naar Uw Vergeving. Laat onze aanbiddingen in deze gezegende maand een middel zijn dat U ons vergeeft!
Ya Rabb! U bent al-Muโizz (de Schenker van Eer), laat ons geen eer anders dan uit de islฤm proberen te halen en verneder ons niet nadat U ons heeft geleid!
Laat deze Ramaแธฤn een middel zijn voor onze armoedige zielen om terug te keren naar U en leidt ons allen naar het rechte pad!