Ramadan: een maand van terugkeer tot de Barmhartige

Ramadan: een maand van terugkeer tot de Barmhartige

April 9, 2021

In de Naam van Allāh, de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle.
Allāhumma ṣalli wa sallim wa bārik ‘alā Sayyidinā Muḥammad.

بسم الله رحمن الرحيم

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد

?????̣?̄?: een maand van terugkeer tot de Barmhartige

Inmiddels is al bijna de helft van de Ramaḍān aan ons voorbijgevlogen, alle lof behoort toe aan de Schepper die ons in staat heeft gesteld om deze maand te mogen bereiken! Moge deze Ramaḍān ons verlichten en ons begrip en oordeel tussen goed en kwaad en tussen waarheid en onwaarheid zuiveren! Moge Allāh de Allerhoogste ons leiden naar het rechte pad waarop Hij zijn genade heeft geschonken! Moge Allāh de Barmhartige diegenen die de intentie hadden om deze Ramaḍān te vasten en dank te betuigen, maar die niet de kans hebben gekregen om de maand te bereiken op basis van de intentie alsnog rijkelijk belonen.

Om leden als ook niet-leden te helpen met de voorbereidingen van de Ramaḍān, hebben wij getracht om een nuttige lezing te organiseren. Met niemand minder dan ustādh Zekeriya Budak, moge Allāh ‎ﷻ hem behouden, hebben wij mogen stilstaan bij de vele wijsheden die de Ramaḍān met zivh meedraagt.

Hoe bereid ik me voor op de Ramaḍān? Hoe waren de metgezellen van de Profeet ﷺ gewend om zich voor te bereiden? Wat deden zij precies en hoe kunnen wij dat op dit moment implementeren? Ken ik de regels m.b.t. het vasten eigenlijk wel? Hoe kan ik me zowel lichamelijk als spiritueel voorbereiden? Al deze vragen zijn tijdens de lezing aanbod gekomen. Voor diegenen die het graag willen nalezen of die er helaas niet aanwezig bij konden zijn, voor jullie hier in shā’a Allāh nogmaals enkele wijsheden van de Ramaḍān.

‘’? ?????? ??? ???????! ??? ?????? ?? ?????? ?????????, ????? ??? ??? ????????? ??? ???? ??????? ??? ???? ?????? ?????, ???????? ?????? ?????? ????̄? ??????.’’ [2:183]

Ramaḍān

Het woord Ramaḍān komt van het stamwoord ر-م-ض‎ (r-m-ḍ), wat zich vanuit het Arabisch laat vertalen naar ‘’schroeiende hitte’’. De disciplinering van de nafs die centraal staat in deze maand bewerkstelligt als het ware cupellatie – het proces waarin goud en zilver middels hitte worden gescheiden van onedele metalen – van onze zielen. We zuiveren onze harten en onze zonden laten wij in as achter.

Ramaḍān is de maand waarin de Qurān als leidraad voor de gehele mensheid is geopenbaard. Deze gezegende gast staat in het teken van bewustwording. Het vasten hierin is een sleutel tot ware, oprechte, krachtige en alomvattende dankbetuiging. De Heerschappij van Allāh en het dankzeggen voor wat Hij ons geeft zijn enkele zaken waar gelovigen in deze maand bewuster van worden.

Buiten deze maand zijn de meeste mensen nauwelijks in staat om de echte waarde van de vele gunsten die Allāh ons heeft geschonken in te zien. Onze continue verzadiging maakt dat wij ons de begunstiging van een glas water niet meer in zien. Echter, op het moment van het breken van het vasten getuigt het smaakvermogen van datzelfde glas water in de ogen van een gelovige een waardevolle gunst van Allāh.

Toenadering tot Allāh

Met het arriveren van onze eervolle gast, lees het aanbreken van de Ramaḍān, zijn wij geneigd om onze mooiste kleren aan te trekken en ons duurste servies op tafel te zetten. Is dat echter wat ons een goede gastheer of gastvrouw maakt? Dienen wij niet eerst te checken of onze basis in orde is, alvorens wij ons storten op de extra’s?

In een hadith al-Qudsī lezen wij:

???̄ ??????? ????? ???????????? ??? ?? ???????????? ??? ????̄? ﷺ ???:

????̄? ???: “… ?? ?? ?? ????? ??????? ???? ??????? ??????? ??? ??? ??? ????? ??? ???? (??? ?????????? ???) ??????? ??? ?? ??? ??? ????????. ?? ???? ??????? ?????? ?????? ??????? ??? ??? ????? ???? (??? ?????????? ???) ????????? ????? ??? ??????????, ?????? ?? ??? ???????. ??????? ?? ??? ???????, ??? ??? ?? ???? ?????? ???? ??????? ??? ????? ?? ???? ????? ??????? ??? ???? ?? ???? ???? ??????? ??? ???????? ?? ?? ???? ??????? ??? ?????. ?? ??? ??? ??? ??? ??????, ??? ??? ?? ??? (???) ????? ?????. ?? ??? ??? ????????? ??? ??? ?????, ??? ??? ?? ??? (???) ?????.’’

?̣??̣?̄?̣ ??-?????̄??̄ 6502

Voorts horen wij te beginnen met het controleren of wij onze farḍ (verplichtingen) nakomen: Verrichten wij onze gebeden op tijd? Hebben wij gemiste vastendagen ingehaald? Geven wij aalmoezen aan behoeftigen? Hebben wij de intentie om eenmaal in ons leven op Ḥadj te gaan? Zijn wij goed voor onze ouders? Onderhouden wij familiebanden?

Als wij met een ‘’ja’’ kunnen antwoorden op deze vragen, kunnen wij verder kijken naar de ‘’optionele daden van aanbidding’’. We doen een schepje bovenop onze farḍ. Zo kunnen wij onze avonden vullen met de tarāwīḥ gebeden naast onze vaste vijf gebeden over de dag. Ook kunnen wij onze vrijgevigheid tonen door meer te schenken aan de armen dan het vaste percentage van 2,5% dat wij horen af te staan.

Niveaus van vasten

De toevoeging van deze extra’s, mits deze voortkomen uit oprechtheid, doen het niveau van het vasten stijgen. Volgens imām al-Ghazālī, moge Allah hem genadig zijn, zijn er drie niveaus van vasten. De ‘’normale’’ moslims zijn diegenen die hun begeertes in bedwang houden door overdag niet te eten, niet te drinken en geen seksuele contacten te hebben. De ‘’bijzondere’’ moslims zijn diegenen die vasten met hun ogen (niet naar verboden zaken kijken), met hun oren (niet luisteren naar roddels), met hun tong (geen leugens vertellen), met hun handen (geen geweld gebruiken) en met hun voeten (weglopen van een zondige plek). Tot slot zijn er de ‘’speciale’’ dienaren die vasten met hun geest, hun verstand en hun hart. Deze dienaren ontkoppelen zich van het wereldse en geraken zelfs in hogere sferen. In onze lekenoren klinkt dit mysterieus, ondoorgrondelijk, ongrijpbaar. Toch hebben ook wij, de ‘’normale’’ moslims, de potentie om dit niveau te bereiken.

Het geheim hierachter is al eerder aan bod geweest: een onomstotelijke bewustwording van en dankbetuiging tegenover de gunsten van Allāh. Een prachtige doch simpele manier om dit ten uitvoer te brengen is door het verrichten van dhikr. Dhikr omvat niet alleen het meermaals herhalen van subḥānAllāh, Allāhu akbar, lā ilāha illā allāh, alḥamdulillāh en astaghfirullāh. Het omvat ook het herdenken van Allāh middels zijn 99 Schone Namen. Het omvat ook het reciteren van de Qurān, immers zijn dat de Woorden van Allāh. Laten wij daarom deze vastenmaand onze tongen beroven van voedsel en van valse en nutteloze spraak en laten wij deze bevochtigen met de gedenking van Allāh ‎ﷻ.

Ya Rabb! U bent ar-Razzaq (de Voorziener) en al-Muqit (de Onderhouder). Voorzie en onderhoud diegenen die op dit moment weinig voor handen hebben. Sta hen bij en schenk hen sabr. Als U hen niet voorziet, wie zou hen dan kunnen voorzien?

O Draaier van de harten, laat onze harten niet afdwalen van de waarheid, nadat U deze heeft geleid en schenk ons van Uw zijde Genade! Want waarlijk, U bent al-Wahhab (de Genadige Schenker)!

U bent al-Ghaffar (het Oneindige Vergever), en wij zijn behoeftig opzoek naar Uw Vergeving. Laat onze aanbiddingen in deze gezegende maand een middel zijn dat U ons vergeeft!

Ya Rabb! U bent al-Mu’izz (de Schenker van Eer), laat ons geen eer anders dan uit de islām proberen te halen en verneder ons niet nadat U ons heeft geleid!

Laat deze Ramaḍān een middel zijn voor onze armoedige zielen om terug te keren naar U en leidt ons allen naar het rechte pad!

en_USEnglish